COMENTARI TEXT HISTÒRIC

COM ES FA UN COMENTARI DE TEXT HISTÒRIC

1.       LECTURA
1.1. Lectura general del text → Fer primera lectura de tot el text sencer per a tenir una
primera idea general.
1.2. Lectura detinguda del text → En aquesta segona lectura es poden subratllar o
destacar aquells aspectes més importants del text. Generalment es pot distingir entre:
- Idees principals → Tema principal vertebrador del text.
- Idees secundàries → Altres temes o aspectes que també es tractin al text relacionats, o no, amb el tema principal.
Per a diferenciar les idees principals de les secundàries podeu subratllar amb dos
colors diferents.
Al mateix temps, anota els termes que no entenguis i els que siguin claus

2. CLASSIFICACIÓ DEL TEXT
• Explicar de quin tipus de text es tracta (si es tracta d’un retall de premsa, una carta, un escrit sobre un tractat, unes lleis, les memòries d’algun personatge, etc.)
2.1. Distinció entre font primària i font secundària.
Font primària → Font redactada, realitzada o obtinguda en el mateix moment en
què succeïen els fets històrics que descriu. Per exemple: un testimoni de l’època
que descriu els fets que veu, un llibre redactat en una època determinada, un
text legal, una anunci, un article d’un diari, una fotografia, etc. Són evidències
directes dels fets que està tractant.

Font secundària → Són totes aquelles fonts que han estat elaborades a partir de
fonts primàries. És a dir, fonts que analitzen i interpreten les fonts primàries. Per
exemple: articles de revistes, notícies al diari, mapes, llibres de text... etc.
2.2. Naturalesa del text → Consisteix a determinar les característiques específiques de
la font. Les més habituals solen ser:
- Text jurídic: textos legals, tractats, decrets, constitucions, acords, etc.
- Text literari: Poemes, novel·les, assaigs, reflexions, tractats filosòfics
- Text econòmic: Cadastre, contracte, factura, pressupost, etc.
- Text testimonial: autobiografia, carta, diàleg, declaració, relat de viatges, etc.
- Text polític: Discurs, proclama, programes, etc.
- Text historiogràfic: Text fets per historiadors que aborden fets passats amb una
intenció investigadora o científica. Per exemple un llibre d’història.
Hi ha moltes més categories possibles (text demogràfic, religiós, etc). Sovint, el tipus
de text no figura directament, sinó que ha de ser deduït de la seva lectura.
2.3. Circumstàncies espacio-temporals → Cal tenir en compte la data i el lloc en el que
va ser redactat el text. Tenint en compte això, es poden produir les següents
situacions.
- Hi ha data, lloc i autor → Relacionar-ho amb la època i lloc indicats i corroborar
la correcció entre el que diu el text i el que es va viure en aquella època. També
cal relacionar el text amb les circumstàncies concretes de l’autor.

• Si al text apareix alguna data, val la pena fer alguna referencia a ella. Per exemple: l’any 476 és justament l’any que va acabar l’Edat Antiga i comença l’Edat Mitjana.
• Si es coneix l’autor fer també alguna referència a ell, als destinataris si en sabem i també en quines circumstàncies i per què es va escriure.
- No hi ha data ni data ni lloc ni autor → Caldrà deduir-les del text 
2.4. A quí va dirigit? A una persona, grup, o col·lectiu ample?
2.5. Quina és la seva finalitat? si té un caràcter públic o privat, si és personal o oficial i si
inclou un àmbit nacional o internacional.

3. ANÀLISI DEL TEXT
Aquest apartat és l’eix central del comentari de text, ja que és aquí on s’ha de realitzar
l’anàlisi i una exposició profunda i ampliada del seu contingut. Per tant, cal una interpretació
del text. Tenint en compte això cal subratllar que no es tracta de repetir de forma resumida
el que diu el text, sinó que s’ha de fer una explicació global d’aquest.
L’anàlisi del text consisteix a prendre’l coma fonament per a desenvolupar i reflexionar sobre
un fet o moment històric i les seves característiques generals. Es poden seguir els següents
passos:
3.1. Destacar les idees principals → interpretar, aclarir i ampliar els conceptes
fonamentals del text .
• Citar els noms propis (si surten), les dades, les institucions, els personatges que es citen, etc.

3.2. Assenyalar les idees secundàries → fer el mateix que amb les idees principals tot
cercant les relacions entre els conceptes fonamentals i els conceptes o idees secundaris.

3.3. Exposar les diferents parts que formen el text → Això es pot fet
- Segons l’ordre que apareixen en el text (literal)
- Per temes o conceptes (lògic)
(S’ha evitar l’error de tornar a repetir literalment el mateix que ha dit el text)

4. ENTORN HISTÒRIC DEL TEXT
→ Relacionar el text amb context històric en el va ser produït
és a dir, centrar-se en el moment històric a què fa referència el text i explicar tot el relatiu a l’època a partir del que diu el text. Si es tenen coneixements relatius a l’època ara és el moment de posar-ho. Per exemple: si el text parla de l’aixecament de Franco contra el govern legal de la 2na República, cal dir, si es sap evidentment, algunes coses de la 2na República fins a aquell moment i de la situación general d’Espanya en aquells moments, etc.


5. CONCLUSIONS

Es tracta de fer una mena de balanç o reflexió global sobre la transcendència, l’interès i la importància del text en el moment històric a què pertany.

.......................................................
Aquí et deixo diferents models de comentaris de textos històrics, fotografias, obres d'art...
Activitat pràctica Comentari de text